Vorig jaar rond deze tijd zat ik in de afrondingsfase van mijn studie: stress om je scriptie! Zoals ik al wel eens eerder heb verteld, vind ik het leuk telkens een stukje uit mijn onderzoek te pakken en hierover een blog te schrijven. Nu dacht ik dat het als 'tussendoortje' misschien wel eens leuk is om te reflecteren op het allerlaatste deel: de beschrijving van mij en mijn afstudeerproject.
Om volledig klaar te zijn met de studie Kunst en Economie, mocht je jezelf exposeren op de online expositiepagina van de HKU: HKU Exposure
Dit staat er op de pagina over mij en mijn afstudeerproject Startup Imagineering:
Een huis heeft een fundament nodig, anders zakt het weg. Voor een bedrijf is dat net zo. Daarvoor is de strategie het fundament.
Het creëren van een strategie is een heet hangijzer. Maar als je strategie ziet als je plan van aanpak, is het helemaal niet zo onbereikbaar en lastig als het lijkt, het is zelfs een feestje als het lukt!
Dat heb ik bewezen met mijn ontwerpgericht onderzoek, waarvoor de werkvormen uit de Designkit van IDEO overigens een erg goede tool voor zijn. Startups zijn de drijfveren van innovatie in de Nederlandse economie. Het is dus belangrijk dat startups blijven bestaan en doorontwikkelen.
Ik heb er voor gezorgd dat bedrijfsstrategie toegankelijk en behapbaar wordt voor de startende creatieve ondernemer. Zo kan deze ondernemer zijn of haar product laten aansluiten op de behoefte van de klant en hier een verdienmodel van maken. Op die manier kunnen kunstenaars en andere creatievelingen helemaal zelf aan de slag met strategie, met een behulp van het door mij ontworpen stappenplan.
Artist statement; wat is je specialisme, wat maakt jouw werk uniek?
Ik breng creativiteit en de realiteit samen, met bedrijfsstrategie voor startende creatieve ondernemers als uitgangspunt. In combinatie met mijn enthousiasme en energie inspireer en motiveer ik hen om het optimale uit zichzelf en de startup te halen.
Wat zijn je ambities? Wat wil je over vijf jaar bereikt hebben?
Het zou geweldig zijn als (toekomstig) creatieve ondernemers mij opbellen en mij vragen of ik kansen zie in hun idee of concept en of ik ze vervolgens wil helpen hiervan een verdienmodel te creëren, zodat creativiteit innovatie blijft stimuleren in de economie.
Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens je studie?
Groot denken, klein beginnen. Dat betekent voor mij dat het heel waardevol is vanuit de mens onderzoek te doen. Dit creëert waarden op diepere levels dan wanneer je alleen theoretisch onderzoek doet. Met het definiëren van menselijke behoeften door écht persoonlijk contact te maken en begrip te tonen, kun je complexe problemen oplossen. Dat heb ik gedaan en ga ik blijven doen.
Het vijfjarenplan is dankzij OHMYGAAB nu goed op weg! Uiteraard doe ik nu wel meer dan alleen strategisch meedenken met startende ondernemers. Het stukje 'letterlijk' vormgeven (grafisch en met foto's) vind ik een ontzettend goede aanvulling op mijn diensten, omdat ik strategie zo visueel kan maken.
Supertof om eens terug te zien!
Reactie plaatsen
Reacties